KONSTRUKSI SOSIAL PELAYANAN KESEHATAN BERBASIS TAT TWAM ASI

  • I Wayan Suwirja RSUP Sanglah Denpasar
  • Ni Wayan Widhiasthini

Abstract

ABSTRACT

 Health service standards that can improve service quality and customer satisfaction are health services that are easier, faster, and more practical. To realize excellent service standards, Sanglah General Hospital Denpasar makes "Tat Twam Asi" as a basic belief. This research is a descriptive qualitative research with purposive sampling technique that aims to explore the social construction of health services based on Tat Twam Asi and the contributing factors. The triangulation technique was carried out to confirm the validity of the data in this study. The results of this study found that the concept of Tat Twam Asi was not something new for health servies. It was seen as an important object on behavior in the community especially in the Sanglah General Hospital, however, the implementation was influenced by various factors. The influencing factors are internal factors (individual characteristics and caring to others) and external factors (environment, role models and the role of leaders in reconstruction). It can be concluded that the social construction of health servies on implementing the basic beliefs of Tat Twam Asi has been well constructed but need to be optimized. Therefore, social reconstruction needs to be strengthened to deepen the basic beliefs of Tat Twam Asi.

 Keywords: Health Services, Social Construction, and Tat Twam Asi.

References

Burhan, B. (2008). Konstruksi Sosial Media Massa. Kekuatan pengaruh media massa, iklan televisi dan keputusan konsumen serta kritik terhadap Peter L. Berger& Thomas Luckmann. (ed. pertama). Jakarta: Kencana Prenanda Media Group.
Calundu, R. (2018). Manajemen Kesehatan (ed.Pertama). Makasar: CV Sah Media.
Dwiyanto, A. (2017). Manajemen Pelayanan Publik: Peduli Inklusif dan Kolaborasi (Kedua). Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Irwan. (2018). Dinamika dan Perubahan Sosial pada Komunitas Lokal. Yogyakarta: Deepublish.
Karman. (2015). Konstruksi Realitas Sosial Sebagai Gerakan Pemikiran (Sebuah Telaah Teoretis terhadap Konstruksi Realitas Peter L. Berger). Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Komunikasi Dan Informatika, 5(3).
Karuniastuti, N. (2016). Membangun Budaya Pelayanan Prima. Forum Manajemen, 6(2).
Kemenristekdikti. (2016). Buku Ajar Mata Kuliah Wajib Umum. Pendidikan Agama Hindu untuk Perguruan Tinggi (ed.Pertama). Jakarta: Dirjen Pembelajaran dan Kemahasiswaan.
Mukarom, Z., & Laksana, M. W. (2018). Manajemen Pelayanan Publik (ed. Kedua). Bandung: Penerbit CV. Pustaka Setia.
Notoatmodjo, S. (2010). Ilmu Perilaku Kesehatan. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Nugraheni, H., Wiyatini, T., & Wiradona, I. (2018). Kesehatan Masyarakat dalam Determinan Sosial Budaya (ed. Pertama). Yogyakarta: Deepublish.
Peraturan Menteri Kesehatan Nomor 56 tahun 2014 tentang Klasifikasi dan Perizinan Rumah Sakit.
Perdanasari, V. (2017). Kualitas Pelayanan Kesehatan Bagi Pasien Pada Rumah Sakit Umum Abdul Moeloek Provinsi Lampung. Universitas Lampung.
PHDI. (2015). Tat Twam Asi. Majalah Wartam Edisi 8. Available Http://Phdi.or.Id/Artikel/Tat-Twam-Asi.
Putri, R. N. (2019). Perbandingan Sistem Kesehatan di Negara Berkembang dan Negara Maju. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 19(1), 139–146.
Riskiyah, Hariyanti, T., & Juhariah, S. (2017). Pengalaman Pasien Rawat Inap terhadap Penerapan Patient Centered Care di RS UMM Inpatient Experience in the Application of Patient Centered Care in UMM Hospital. Jurnal Kedokteran Brawijaya, 29(04), 358–363.
RSUP Sanglah Denpasar. (2013). Rencana Strategis Bisnis 2014-2019.
RSUP Sanglah Denpasar. (2019). Data Kunjungan Pasien Rawat Jalan, Rawat Inap dan Rawat Darurat periode tahun 2017- Jan-Mei 2019.
Sadiartha, A. A. N. G. (2015). Buku Ajar: Budaya Organisasi (ed.Pertama). Denpasar: PT Percetakan Bali.
Setyawan, F. E. B., & Supriyanto, S. (2019). Manajemen Rumah Sakit (ed.Pertama). Surabaya: Zifatama Jawara.
Survei budaya kerja. (2017). Gambaran Budaya Kerja Tat Twam Asi di RSUP Sanglah Denpasar.
Suwarsi, S., Setiyawan, S., Malik, M., Yuana, W. A., & Ramadhina, A. (2014). Analisis Pengaruh Budaya Organisasi Terhadap Kinerja Organisasi (Survey Pada Bumn Sektor Usaha Energi Di Indonesia). In Prosiding SNaPP2016 Sosial, Ekonomi, dan Humaniora (pp. 689–707).
Undang-undang Kepegawaian Nomor 43 Tahun 1999.
Undang-undang Republik Indonesia No. 44 tahun 2009 tentang Rumah Sakit.
Undang-undang Republik Indonesia nomor 25 tahun 2009 tentang Pelayanan Publik.
Wariati, N. L. G. (2016). Meningkatkan Mutu ASN IHDN Denpasar dengan Pelayanan Publik Berbasis Tat Twam Asi. Jurnal Penjaminan Mutu IHDN Denpasar, 2(2).
Wijayanti, S. W. (2013). Budaya Kinerja Lembaga Pelayanan Publik: Analisis Budaya Kinerja Kementerian dan LPNK di Indonesia. Jurnal Borneo Administrator, 9(2).
Published
2019-10-30
How to Cite
Suwirja, I. W., & Widhiasthini, N. (2019). KONSTRUKSI SOSIAL PELAYANAN KESEHATAN BERBASIS TAT TWAM ASI. Jurnal Ilmiah Permas: Jurnal Ilmiah STIKES Kendal, 9(4), 319-326. Retrieved from http://journal.stikeskendal.ac.id/index.php/PSKM/article/view/577
Section
Articles